Luwr – podsumowanie pierwszego sezonu

Słuchaj

Podobno aż 80% gości Luwru przychodzi do muzeum tylko po to, aby zobaczyć Mona Lisę. Spora część z nich wychodzi, zaraz po tym, gdy odhaczy wizytę przed obrazem ze swojej listy rzeczy do zrobienia w Paryżu. Nie wiem dlaczego. Może chodzi o brak czasu albo brak wiedzy na temat tego, co jeszcze można tam zobaczyć. Trudno to stwierdzić

Wiem za to, że Ty o Luwrze i prezentowanych tam dziełach sztuki masz już całkiem sporą wiedzę.

Wiesz, że większość, o ile nie wszystkie rzeźby prezentowane w galerii sztuki starożytnej Grecji i Rzymu oryginalnie były pokryte kolorową polichromią.

Wiesz, że zasady perspektywy nie zostały opracowane ot tak, tylko że był to długotrwały proces.

Wiesz dlaczego Mona Lisa jest tak sławna.

Wiesz, dlaczego obrazy Caravaggia szokowały ludzi współczesnych, choć dziś nie ma w nich nic skandalicznego.

A to wszystko w niespełna 90 minut. Tyle czasu potrzeba bowiem na odsłuchanie wszystkich odcinków pierwszego sezonu „Przed obrazem”.

Liczę na to, że był to pożytecznie spędzony czas i wyciągnąłeś z tych mini wykładów nieco praktycznych informacji. Informacji, które mogą przydać się nie tylko podczas wizyty w Luwrze, ale w życiu w ogóle. Myślę, że fajnie wiedzieć o tym, że artyści byli zabierani przez arystokratów do egzotycznych krajów, aby utrwalać na papierze napotykane widoki. Albo, że malarze bardzo często posiłkowali się podczas pracy różnymi narzędziami optycznymi takimi jak camera obscura.

Jeśli podobały Ci się te historie, będzie mi bardzo miło, jeśli wspomnisz kiedyś komuś o tym podcaście.  

Wiedz też, że pracuję nad kolejnymi sezon Przed obrazem. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem pod koniec sierpnia zabiorę Cię na drugą stronę Sekwany, czyli do Musée d’Orsay. Będzie więc mowa o Manecie, Van Goghu i wielu innych artystach tworzących w drugiej połowie XIX na początku XX wieku.

Zegar na zdjęciu znajduje się w Musée d’Orsay, budynek widoczny po drugiej stronie rzeki do Luwr / źródło: Flickr.com

Kolejne dwa sezony pewnie będą poświęcone polskim muzeom, a potem zobaczymy… Mam kilka swoich typów, ale jestem też otwarta na Wasze sugestie. Jeśli chcecie więc zostać oprowadzeni po jakimś muzeum, koniecznie dajcie mi o tym znać, a na pewno rozważę tę prośbę.

Tyle podsumowania, zabieram się do pracy nad kolejnym sezonem. Do usłyszenia niebawem, oczywiście przed obrazem.

Pierwszy i drugi sezon podcastu realizuję w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci

  • zdjęcie tytułowe: Georges Paul Leroux, “Wielka Galeria Luwru”
  • muzyka wykorzystana w podcaście pochodzi z banku Epidemic Sounds

Historyczka sztuki, copywriterka i storytellerka. Od lat zaprzyjaźniona z klawiaturą. Mikrofon dopiero oswaja, ale czuje, że i ta znajomość ma przyszłość.

Dołącz do dyskusji

Subscribe

Odcinek 11